Chlad a vlhko v garáži: Ako v nej udržať správnu teplotu?

Ako kúriť v garáži ekonomicky a efektívne zároveň?

Treba alebo netreba v garáži kúriť? Z pohľadu financií by sme povedali, že vykurovať ďalšiu miestnosť, v ktorej sa navyše nezdržiavame, je zbytočné. Na druhej strane môže chlad negatívne vplývať na auto aj na ostatné veci, ktoré sú v garáži odložené.

 

Otázka temperovania garáže vŕta v hlave nejednému majiteľovi takéhoto priestoru. Odpoveď závisí od viacerých premenných: napríklad či je garáž súčasťou domu alebo stojí samostatne, ako často s autom jazdíte, ale aj od toho, ako budete garáž využívať.

Sucho ako alfa a omega

Chlad autu v podstate neškodí, ale vlhkosť mu nerobí dobre. Preto treba zabezpečiť, aby bola garáž suchá a v zime dobre vetraná. Myslieť treba aj na vlhkosť z podložia. Mať kvalitnú hydroizoláciu v garáži znamená zabezpečiť dlhú životnosť priestoru aj vyšší komfort jeho užívania.

Pri stavbe alebo rekonštrukcii je rozumné zvoliť si také systémy ochrany pred vodou a vlhkosťou, ktoré navzájom spolupracujú. V dôsledku nesprávne urobenej alebo poškodenej hydroizolácie trpí stavba samotná, ale aj predmety, ktoré sú v garáži uskladnené.

Na hydroizoláciu podlahy v garáži je dobré použiť cementovú, vláknami vystuženú hydroizolačnú maltu, modifikovanú špeciálnymi polymérmi odolnými proti alkáliám, teda zásaditým, vo vode rozpustným soliam. Takáto malta dobre zvládne náročné podmienky, ktoré sú na podlahu v garáži kladené.

Malé nedostatky na tesnení pri spojoch, oknách alebo na streche zas pomôže vyriešiť polyuretánová pena. Jej vlastnosti sú unikátne a nemala by chýbať vo výbave žiadneho domáceho pána.

Ideálne je temperovanie

Voda sa však môže do garáže dostať aj spolu s autom, napríklad keď je zasnežené alebo výdatne pokropené dažďom. Zásadný problém však môže narobiť najmä vzdušná vlhkosť, ktorá je príčinou vzniku korózie.

Ku kondenzácii vody na paru dochádza vtedy, keď sú veľké rozdiely medzi vonkajšou a vnútornou teplotou. Teda keď sa z vyhriatej garáže vyjde do mrazivého rána alebo, naopak, keď sa z vlhkého exteriéru vojde do teplej garáže.

Aby neboli rozdiely medzi vonkajšou teplotou a teplotou v garáži priveľké, je ideálne v garáži iba temperovať. „Vlhkosť treba odvádzať pomocou vetracích otvorov, riešením môže byť aj ventilátor a žľab na odtok prebytočnej vody,“ dáva dobré rady technik Rastislav Matuška zo spoločnosti GARDEON.

Nielen priestor pre auto

Úplne iná je situácia, ak sa garáž používa aj ako dielňa. Ťažko sa pracuje v priestore, v ktorom sa para zráža okolo úst a prsty mrznú. Pokiaľ je garáž súčasťou stavby domu, vyriešiť v nej vykurovanie je v podstate jednoduché. Ale čo so samostatne stojacou garážou?

"Logickou požiadavkou na zdroj tepla v samostatne stojacej garáži je najmä konštrukčná jednoduchosť, preto sa obvykle využíva niektorý z typov elektrického vykurovania. Na temperovanie garáže môžete použiť napríklad podlahové vykurovanie,“ radí odborník.

Elektrické odporové vodiče alebo rohože zabudované vo vrchnej vrstve podlahy (napr. v betónovom potere) ju zohrejú, a tým aj vysušia, od podlahy sa mierne ohreje aj celý priestor garáže. „Aby ste však nevykurovali aj zem pod garážou, podklad je potrebné tepelne zaizolovať. Ideálne je preto počítať s týmto systémom kúrenia už pri výstavbe garáže,“ upozorňuje R. Matuška.

Obdobnú službu urobí v garáži aj elektrický radiátor. Treba si vybrať taký, ktorý vykuruje aj na menej stupňov Celzia. Cieľom ohrevu v garáži nie je udržiavať príjemnú prevádzkovú teplotu, ale teplotu, ktorá je o málo vyššia ako vonkajšia.

Príležitostné vykúrenie, napríklad keď treba niečo majstrovať, sa dá zabezpečiť infražiaričom alebo klimatizačnou jednotkou. Ekonomickejším riešením sú interiérové plynové ohrievače, ktoré energiu čerpajú z propán-butánových fliaš.

Lacné tuhé palivá

Najlacnejším zdrojom tepla sú tuhé palivá, ktoré sa spaľujú v piecke alebo kachliach. Toto riešenie však nie je do garáže ideálne a odporúča sa iba v prípade, ak nie je problém mať z garáže do dostatočnej výšky vyvedený komín a garáž má väčšiu rozlohu.

Ak plánujete garáž temperovať alebo v nej dokonca príležitostne kúriť, určite by mala byť komplexne zaizolovaná. Inak bude jej vykurovanie stáť zbytočne veľa peňazí,“ pokračuje R. Matuška.

Komplexná izolácia zahŕňa zateplenie stien, podlahy aj strechy. „Výhodné riešenie v tomto smere ponúkajú kompletne zateplené plechové garáže s vonkajšou omietkou. Izolované montované garáže majú sendvičové steny s vnútorným tepelnoizolačným jadrom,“ odporúča odborník z GARDEON. Ich súčasťou je veľmi účinná izolácia z PUR peny, ktorá má pri hrúbke 50 mm tepelnoizolačné vlastnosti porovnateľné napríklad so stenou z pórobetónových tvárnic s hrúbkou až 200 mm.

Na temperovanie alebo vykúrenie dobre zaizolovanej montovanej garáže stačí oveľa menej energie. Ak má stavba dobrú hydroizoláciu aj tepelnú izoláciu, znižuje sa riziko kondenzácie vlhkosti na vnútorných povrchoch, teda na stenách garáže či na plechoch auta.

Kvalitnú izoláciu oceníte aj v lete, lebo priestor garáže sa nebude tak výrazne prehrievať.

Foto: Gardeon