Zateplenie domu: Prečo je odborné poradenstvo od výrobcu kľúčové?

Zateplenie domu je jedna z väčších investícií aké domácnosť urobí – rozhoduje o pohodlí, nákladoch aj technickom stave domu na desiatky rokov. Napriek tomu sa mnohí spotrebitelia pri výbere izolácie spoliehajú len na cenu, často bez akéhokoľvek poradenstva či overených informácií. Nezávislý mystery shopping, ktorý realizovala Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) ukázal, že viacerí výrobcovia tepelnej izolácie neposkytujú ani základné technické údaje. Asociácia výrobcov minerálnych izolácií (AVMI) varuje, že kúpa materiálu bez podpory od výrobcu je riziko, ktoré sa môže vrátiť napríklad v podobe tepelných strát, vlhkosti či zbytočných výdavkov.

Foto: Freepik

Letné mesiace sú tradične obdobím zatepľovania a rekonštrukcií, keď sa mnohí spotrebitelia usilujú zlepšiť energetickú náročnosť svojich domovov. Výber tepelnoizolačného materiálu nemusí byť však pritom jednoduchý – najmä ak výrobca neposkytuje dostatočné informácie ani odborné poradenstvo.

Na tento problém upozorňuje aj júnový mystery shopping Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.). Preveril 18 výrobkov minerálnej izolácie, ktorých výrobkov je možné zakúpiť na slovenskom trhu. Až tretina z nich nemala webovú stránku, viac ako polovica neuvádzala žiadne kontaktné údaje a len štyria poskytli spotrebiteľom úplné a kvalifikované poradenstvo pre tri testované stavebné situácie.

Podľa Asociácie výrobcov minerálnych izolácií (AVMI) ide o vážny signál. V oblasti minerálnej tepelnej izolácie totiž neexistuje univerzálny výrobok a tým pádom univerzálne poradenstvo. Každý výrobok z minerálnej vlny má špecifické vlastnosti – napríklad inú pevnosť pri zaťažení, stlačiteľnosť, tepelnú vodivosť a líšia sa aj spôsobom montáže.

Tepelná izolácia nie je bežný tovar, ktorý je možné jednoducho zameniť Ide o kľúčovú súčasť stavebného systému (skladby), ktorý má fungovať niekoľko desaťročí. Ak nie sú k dispozícii technické podklady a poradenstvo priamo od výrobcu, spotrebiteľ sa môže rozhodnúť zle – a zistí to často až vtedy, keď sa objavia problémy s vlhkosťou, plesňami tepelnými stratami alebo aj vizuálne defekty ako sú praskliny, fľaky či nerovnosti na omietke,“ hovorí Marcela Kubů, výkonná riaditeľka AVMI.

AVMI upozorňuje, že nesprávny výber izolácie bez poradenstva môže viesť k:

  • nedostatočnej hrúbke alebo nevhodnej skladbe materiálov,

  • zníženiu účinnosti zateplenia,

  • vzniku kondenzácie a plesní,

  • nesplneniu požiadaviek stavebných predpisov či energetickej certifikácie,

  • a v konečnom dôsledku k finančným stratám.

Naopak, odborné poradenstvo pomáha predísť chybám už v návrhu riešenia, zabezpečuje správnu aplikáciu výrobku a garantuje dlhodobú funkčnosť konštrukcie. Spotrebiteľ by mal od výrobcu dostať:

  • jasné technické parametre,

  • dokumentáciu k výrobku (technický list, certifikáty, environmentálne vyhlásenie),

  • odporúčania k montáži, skladovaniu a prípadnému doplneniu materiálu,

  • kontaktné miesto pre reklamáciu alebo odbornú konzultáciu.

Členovia AVMI boli v rámci mystery shoppingu zaradení medzi najlepšie hodnotených výrobcov. Spotrebiteľom poskytli funkčné a zrozumiteľné informácie vo všetkých komunikačných kanáloch a splnili náročné kritériá testovaných situácií.

Je chybou vnímať minerálnou izoláciu ako univerzálny produkt. Rozdiely medzi značkami, aj medzi jednotlivými výrobkami tej istej značky, môžu byť zásadné. Bez konkrétnej odbornej podpory od výrobcu si spotrebiteľ nemôže byť istý, že zvolený produkt bude fungovať tak, ako očakáva,“ dodáva M. Kubů.

Text: Asociácia výrobcov minerálnych izolácií